I'M not an angel

الخميس، 22 ديسمبر 2011

عباسية وتحرير


إتقسمتي لعباسية وميدان تحرير
 
إيه يا مصر هو أنا تايهة ولا انا فين
 
نص الشعب بيقول صمت
 
والنص التاني ثوار
 
نص عايز الاستقرار
 
ونص خايف لا تكون دمار
 
 
 
 
 
دولا ولادك
 
ودول ولادك
 
عايشين تحت علم بلادك
 
ده عايز يبني فيكي
 
وده يضحي علشان عنيكي
 
وكلهم عايزين مصلحتك
 
كلهم خايفين عليكي
 
 
 
 
 
ده له رأي وده له رأي
 
وبتتعدد الاراء
 
وازاي ولو في قلبي ضي
 
أبعد عن عقلي السراب
 
وكله بيقول بكرة جي
 
لكن مافيش أي عمار
 
 
 
 
قلت أفكر أنا وأتمني
 
أحاول أوصل لأي معني
 
لكن زي ما لسة قايلة
 
لقيت نفسي ضايعة وتايهة
 
مابين أراء الثوار
 
والاغلبية
 
 
 
 
قلت أفكر من الناحيتين
 
واحتار القلب والعقل
 
فقلت أفكر بالاتنين
 
ألقيت نظرة علي التحرير
 
شباب حر وإحساس نبيل
 
حبيت أسمع أرائهم
 
فقاموا بسرعة متكلمين
 
دم شهيد راح ولا جاش
 
وازاي نسيب حقه بلاش
 
هنا في الميدان ضاع عمره
 
وهنا هنجيبه بالتاكيد
 
فرجعت لأيام خمسة وعشرين
 
أيام ما سال دم الشهيد
 
دمعت عيني وقلبي ثار
 
كان إحساسي كانه نار
 
بصوا ليا الثوار
 
قالوا اهو سبب وجود الملايين
 
هنا في ميدان التحرير
 
 
 
 
فقلت ألقي نظرة هناك
 
علي الاغلبية الصامتة كمان
 
في العباسية بيأيدوا
 
الجنزوري ومعاه مشير
 
سألت ليه واقفين هنا
 
وانفصلتوا عن التحرير
 
قالوا اللي هناك  دول أهلنا
 
لكن إختلفنا في التفكير
 
والشهيد كان أخ لينا
 
رفض إنه يعيش ذليل
 
بس عايزين ندي فرصة
 
عشان نلاحظ التغيير
 
ومينفعش ثورة ثورة
 
ونفضل قاعدين في التحرير
 
وتدخل بينا البلطجية
 
تولع ما بين اخ وأخوه
 
ونبقي أعداء في ثانيتين
 
وكمان نروح عند الشرطة
 
ونفتح فرصة للي عايزين
 
يولعوها ويخربوها
 
وساعتها نفضل مش فاهمين
 
 
 
 
 
عقلبي أتحرك هنا واتكلم
 
قال للرأي ده انا مسلم
 
ولقيت فجاة انا نفسي
 
بتعارض ويا قلبي والتفكير
 
من غير عقلي هيموت قلبي
 
ومن غير قلبي هيموت الضمير
 
فياريت نتوحد وبسرعة
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق